Claudia Verbree | Juffrouw Rood

Hoe laat je formats voor je werken?

Een format is niets anders dan iedere keer een verschillende onderwerp presenteren in hetzelfde jasje. Denk aan het Tv-programma ‘Keuringsdienst van waarde’ of ‘De rekenkamer’. In het eerste programma gaan de verslaggevers van het programma uitzoeken of het klopt wat fabrikanten claimen over producten. Klopt het wat ze zeggen in hun reclames?. Ze klimmen in de telefoon en vragen door. ‘De Rekenkamer’ gaat op zoek naar wat iets daadwerkelijk kost. En dat met een flinke dosis humor.

Formats kun je gebruiken om meer structuur te geven aan je contentstrategie. Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor contentmakers. Je bent bijvoorbeeld een personal organizer. Dan kan een format zijn dat je voor en na foto’s laat zien van een bepaalde ruimte die je onder handen hebt genomen. Stel, je hebt een kledingwinkel…..je laat bepaalde kleur- en stijlcombinaties zien met een zelfde kledingstuk. Je bent pensioenadviseur en laat aan de hand van rekenvoorbeelden en situaties zien wat er nodig is om eerder te stoppen met werken.

Het voordeel aan een terugkerend format, is dat je klanten je eraan herkennen en ervoor terugkomen. Maar wat maakt een format een format? En wat maakt een format een succesvol format? Hoe ontwikkel je formats die helpen om de klant loyaal en mogelijk zelfs verslaafd te maken aan jouw verhaal? Ik denk graag met je mee. Bel of mail me om vrijblijvend te sparren.

Tip: dit boek van Aart Lensink staat boordevol formats ter inspiratie.

Vorige blog
Contentstrategie stap voor stap
Volgende blog
25 inspirerende content ideeën voor jouw bedrijf
Menu